Meniu Cautare pe site

INTERVIU - Alina Iosif: “La Business Lease, vrem să cunoaștem omul din spatele CV-ului”

La doar un an de la intrarea pe piața românească, Business Lease s-a impus drept unul dintre principalii jucători în sectorul leasingului operațional și al managementului de flote auto.

                                   undefined

Încurajată de rezultatele de până acum, compania cu rădăcini în Olanda este aproape de extinderea în țară, cu un birou ce va fi deschis la Cluj-Napoca, anul viitor. Departamentul HR, condus de Alina Iosif, are misiunea de a găsi angajații compatibili cu filozofia Business Lease: Same cars, better care.

AngajatorulMeu.ro: Chiar dacă sunteți o companie cunoscută la nivel european, operați pe piața românească doar din 2015. Cum arată un prim bilanț al departamentului HR, după un an de activitate?

ALINA IOSIF: Din punct de vedere al resurselor umane, ca de altfel din toate punctele de vedere, această perioadă ce s-a scurs de la preluarea FMS, la sfârșitul lui 2014, s-a caracterizat prin transformarea către o companie internațională Business Lease. Asta a însemnat, în primul rând, recrutare pentru crearea departamentului financiar, compus din controlling, contabilitate, managementul riscului și al contractelor. De asemenea, în departamentul vânzări, avem noi colegi, și în prezent fiecare Account Manager lucrează în echipă cu un coleg de la Inside Sales. A mai însemnat o reorganizare a departamentului operațional, pentru eficientizarea proceselor de lucru, și toate acestea au condus în final la alinierea organigramei și a responsabilităților la cele din toate celelalte țări în care există Business Lease.

Pe de altă parte, HR-ul a fost responsabil pentru implementarea politicii de resurse umane la nivel de companie. Asta înseamnă un plan anual de training, care merge până la nivel individual, elaborat pe baza nevoilor de dezvoltare ale angajaților noștri, implementarea primului studiu de evaluare a satisfacției angajaților, la care am obținut rezultate extraordinar de frumoase, dar care ne-a ajutat și să descoperim detaliile la care mai trebuie lucrat, dar și planul de evaluare anuală a performanței. Viziunea Business Lease în termeni de resurse umane este aceea că angajații noștri sunt foarte valoroși. Ei fac diferența între Business Lease și oricare altă companie de leasing operațional. Angajații noștri sunt experți motivați, care oferă servicii de cea mai înaltă calitate clienților noștri și sunt mândri că lucrează pentru Business Lease.

Câți oameni lucrează în acest moment la Business Lease și care sunt planurile de recrutare pentru anii următori?

În acest moment suntem 37 de colegi în Business Lease România. Ne pregătim de finalizarea procesului de recrutare pentru sucursala noastră din Cluj-Napoca, ce va fi operațională încă de la începutul anului 2017, iar pentru anii următori, cu siguranță, echipa va crește odată cu flota de vehicule administrate.

Care sunt principalele canale de comunicare pe care le folosiți pentru a găsi candidații potriviți? Se poate face un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori în cadrul companiei?

Preferința Business Lease este aceea de a lucra cu companii consacrate de recrutare, care să ne cunoască în profunzime specificul și să fie capabile să furnizeze candidați de calitate. Domeniul în care operăm, cel al leasingului operațional și al managementului de flotă, este unul de nișă, iar pregătirea unui nou angajat se întinde pe o bună bucată de vreme. De aceea, ne dorim candidați disponibili să învețe multe lucruri noi, să se dezvolte, al căror grad de proactivitate este peste medie. De asemenea, candidatul potrivit este foarte orientat către client, pentru că în final suntem o companie de servicii și oamenii sunt cei care fac diferența. De exemplu, în cazul în care unul dintre utilizatorii noștri are o problemă tehnică cu mașina, intră în contact cu ingineri specializați în autovehicule rutiere, care îi pot explica atât în termeni tehnici, dar și pe înțelesul lor, care sunt pașii pe care trebuie să îi efectueze pentru rezolvarea problemei, și nu cu doar cu operatori de call-center.

Care este întrebarea preferată a echipei de recrutare la un interviu de angajare și ce răspuns vă doriți să obțineți?

Nu avem o întrebare preferată. La fiecare interviu pe care îl susținem în Business Lease, căutăm oameni cu cât mai multe dintre cele șase competențe-cheie pe care toți angajații Business Lease le au: orientare către client și servicii, inițiativă, implicare, calitate, expertiză și lucrul în echipă. O parte dintre ele sunt native, o parte pot fi dobândite, iar noi ne dorim candidați care să demonstreze că își doresc să se dezvolte. Noi nu ținem interviul clasic, în care avem 10-20 de întrebări prestabilite. Vrem să cunoaștem omul din spatele CV-ului, povestea lui, aspirațiile lui și să evaluăm dacă acestea sunt asemănătoare cu valorile Business Lease. Suntem o companie deținută de o familie și aceasta este și atmosfera pe care o cultivăm.

Care sunt abilitățile angajatului ideal pentru Business Lease? Care ar fi o greșeală de neiertat, pe care ar putea s-o facă un angajat al companiei?

Așa cum menționam mai sus, proactivitatea este una din abilitățile pe care toți angajații trebuie să le aibă. În compania noastră, lucrul se desfășoară pe bază de procese. De aceea, colaborarea și comunicarea interdepartamentală sunt elemente cruciale, pe care Business Lease pune mare preț. Suntem oameni, iar asta înseamnă implicit că, din când în când, toți facem greșeli. Contează să ți-o asumi, să înveți din ea și să nu o mai faci și a doua oară.

Care credeți că sunt aspectele care motivează cel mai bine un angajat? Cum îi motivează Business Lease și ce perspective de carieră le oferă?

Un angajat este în primul rând motivat de relația pe care o are cu superiorul direct, de direcția în care se îndreaptă compania, de tipul de leadership practicat în companie. În Business Lease, ușa directorului nostru general este întotdeauna deschisă și orice angajat poate să meargă să discute în mod direct cu acesta. Mai mult, am implementat cu succes sistemul de întâlnire unu la unu cu superiorul direct, întâlnire ce se întâmplă o dată la două săptămâni și în care sunt evaluate îndeaproape toate aspectele care conduc, în final, la performanța angajatului.

Angajații noștri sunt încurajați atât prin programe de la grup, dar și locale, să vină cu propuneri de îmbunătățire, sunt încurajați să vină cu soluții la problemele pe care le întâmpină și nu doar să aștepte ca managerul să rezolve problema. Avem o cultură de self-responsibility, pentru că fiecare angajat este unic și răspunzător de un anumit proces în cadrul companiei. Pe partea de motivare extrinsecă, există beneficii pe care le considerăm absolut necesare, și anume un pachet de servicii medicale private, fructe la birou, bonusuri anuale în concordanță cu îndeplinirea indicatorilor cheie de performanță, team building-uri și tot felul de evenimente trimestriale pentru angajați. De asemenea, pentru anul viitor, pregătim implementarea unui program de managementul talentelor, dar și un program de brand engagement.

Ce le spuneți tinerilor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase? Ce îi sfătuiți pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională?

Este o tendință a generațiilor care acum termină facultatea de a-și dori să devină din start manageri. Este adevărat că mulți dintre ei au potențial, însă fiecare dintre noi trebuie să trecem prin anumite etape în carieră pentru a fi gata să ocupăm o poziție de management. Poate să încercăm, la început, să devenim liderul informal al unei mici echipe, să vedem cum sunt percepute acțiunile noastre, să cerem feedback, să încercăm să câștigăm cât mai mult know-how și să fim respectați prin prisma expertizei și a calităților de leadership. Să ne implicăm în cât mai multe proiecte, să căutăm acele joburi care să ne aducă satisfacție la nivel personal. Spre exemplu, eu, personal, nu aș putea niciodată să lucrez într-o poziție în care să existe foarte  multă rutină. Am ales, în cariera mea, să îmbin resursele umane, care este domeniul meu de suflet, cu managementul administrativ care îmi aduce diversitate în activitatea zilnică. Poate fi un exemplu de alegere potrivită în viața profesională.

Cum arată piața forței de muncă în momentul acesta? Cum credeți că va evolua în anii următori?

Piața forței de muncă este destul de competitivă, iar recrutarea nu este o treabă ușoară, mai ales într-o industrie de nișă cum este cea în care lucrăm noi. Există o presiune pe partea de remunerație, de beneficii, și sunt multe companii care fac eforturi considerabile pe toate planurile să-și păstreze angajații. Cred că trendul se va menține în anii următori.

Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le oferă munca în resurse umane?

Cea mai mare satisfacție pe care o am este aceea de a vedea cum se dezvoltă un om din momentul din care a fost recrutat și până în momentul în care devine foarte performant, poate chiar este promovat. Pentru mine, ca profesionist de resurse umane, dar și ca simplu angajat, performanța este deosebit de importantă, pentru că în lumea serviciilor nu ne permitem să fim neperformanți. Lipsa de performanță creează frustrare și în relația cu ceilalți colegi. De aceea, echipa noastră de management este în permanență preocupată de calitatea muncii în Business Lease. O altă satisfacție pe care o am este atunci când observ o îmbunătățire a acestei performanțe în urma training-urilor organizate de mine, dar și o coeziune sporită a relațiilor dintre colegi, în urma evenimentelor de echipă.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de manager HR?

Consider că am luat o decizie extrem de importantă pentru cariera mea atunci când am acceptat să mă alătur echipei Business Lease și să fiu unul dintre motoarele transformării prin care a trecut compania, în ultima perioadă. Este o experiența de către sunt foarte mândră, care m-a ajutat pe mine, personal, să devin un și mai bun profesionist de resurse umane.

Inapoi