Introducerea „Regulamentelor generale de siguranță 2”, denumite și GSR2, a marcat o schimbare fundamentală a standardelor de siguranță auto atât în Uniunea Europeană, cât și în Regatul Unit. Prin impunerea a cel puțin 20 de tehnologii noi ca standard pentru toate mașinile noi, reglementările GSR2 vor îmbunătăți radical siguranța vehiculelor. În același timp, aceasta înseamnă o nouă povară financiară pentru producători și consumatori, care are o greutate semnificativă pentru vehiculele cu costuri reduse. Reglementările GSR2 au fost propuse în 2019 după ani de discuții și consultări reciproce în cadrul Organizației Națiunilor Unite și, în cele din urmă, al Uniunii Europene.
Implementarea GSR2 a fost planificată în două faze cheie. Prima fază a avut loc la 6 iulie 2022 și a fost un preambul pentru aplicarea mai riguroasă a reglementărilor date în 2024. Această reglementare s-a aplicat tuturor modelelor noi de autoturisme introduse după 6 iulie 2022, indiferent de prețul și abordarea lor tehnică. În acest sens, cerința de conformitate menționată este deosebit de severă, deoarece anumite modele de mașini electrice vor fi retrase din cauza costurilor prea mari de investiție.
Sectorul auto a înregistrat o serie de răspunsuri la GSR2. Toți sunt de acord cu importanța siguranței, însă nu putem să nu observăm îngrijorarea cu privire la duritatea reglementărilor și posibilitățile pentru anumite segmente de vehicule. Uniunea Europeană a adoptat o poziție strictă privind intrarea în vigoare a reglementărilor, care ignoră perioadele de schimbare a modelului și sincronizarea cu alte țări în ceea ce privește legislația privind siguranța.
GSR2 prezintă tehnologii noi de siguranță, cum ar fi sistemele avansate de frânare de urgență, facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest și tehnologia camerei cu infraroșu pentru detectarea somnolenței șoferului. Cu toate acestea, există îndoieli cu privire la proprietatea tehnică și fiabilitatea noilor caracteristici de siguranță în utilizarea de zi cu zi. Unele dintre acestea includ viabilitatea tehnică a asistenței inteligente pentru viteză, care se bazează pe recunoașterea semnelor rutiere sau pe datele GPS pentru a aplica limita de viteză.
Utilizarea pe scară largă a GSR2 include nu numai autoturisme, ci și autobuze și camioane, după cum indică cuvântul „cuprinzător”. Feedbackul experților în domeniul auto indică faptul că majoritatea specialiștilor sunt de acord cu amploarea GSR2, care cuprinde între 20 și 25 de noi reglementări care necesită ca sectorul auto să-și reconfigureze semnificativ posibilitățile industriale.
Mașinile mici, care sunt produse în cantități mari, dar cu marje de profit mici, se pot confrunta cu cea mai dificilă retehnologizare în conformitate cu noile reguli. Adăugarea de noi caracteristici de siguranță poate crește costurile de producție pe care producătorul va trebui să le recupereze prin creșterea prețului sau reluarea vânzărilor.
Se așteaptă ca extinderea GSR2 la modelele existente să vină cu o multitudine de vehicule retrase de pe piață din cauza dificultăților de aliniere la noile condiții până în luna iulie a anului curent. Producătorii ar trebui să ia în considerare caracterul practic al actualizării vehiculelor mai vechi, în special a celor cu sisteme electrice învechite incompatibile cu tehnologiile cerute acum de standardele GSR2.
Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Comisiei Europene la 6 iulie 2022, noile măsuri, care introduc caracteristici de siguranță menite să ajute șoferul includ:
”• Pentru toate vehiculele rutiere (respectiv autoturisme, camionete, camioane și autobuze): asistență inteligentă la viteză, detectarea mersului înapoi cu cameră sau senzori, avertizare atenție în caz de somnolență sau distragerea atenției șoferului, înregistratoare de date despre evenimente, precum și un semnal de oprire de urgență;
• Pentru autoturisme și camionete: Caracteristici suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii de circulație și frânarea automată;
• Pentru autobuze și camioane: tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor unghiuri moarte, avertismente pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau bicicliști și sisteme de monitorizare a presiunii în anvelope.
Normele se aplică mai întâi tipurilor noi devehicule începând de astăzi și tuturor vehiculelor noi începând cu 7 iulie 2024. Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a acoperi diferite tipuri de vehicule rutiere până în 2029.”
Regulamentul general privind siguranța 2 (GSR2) impune ca o listă cuprinzătoare de tehnologii de siguranțăsă fie standard în toate vehiculele noi din UE și Marea Britanie. Această inițiativă vizează îmbunătățirea semnificativă a siguranței rutiere prin reducerea deceselor și a vătămărilor grave.
· Sistem avansat de frânare de urgență
· Facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest
· Sistemul de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto
· Sistem de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto
· Dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele
· Semnal pentru oprirea de urgență
· Protecția ocupanților în caz de coliziune frontală
· Atenționare de coliziune cu pietoni și bicicliști
· Sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei
· Sistem de urgență de menținere a benzii de circulație
· Protecția ocupanților în caz de coliziune laterală cu un stâlp
· Detectarea mersului înapoi pentru autoturisme
· Sistem de monitorizare a presiunii pneurilor
· Sisteme de avertizare privind portul centurilor de siguranță pentru toate scaunele
· Ancoraje pentru sisteme de reținere pentru copii
· Sistem de urgență de menținere a benzii de circulație
· Sistem înregistrare date accidente
· Testare îmbunătățită a coliziunilor frontale și laterale - Cerințe pentru îmbunătățirea protecției pasagerilor
· Sisteme de detectare și prevenire a coliziunilor cu pietonii și bicicliștii
· Sistem încorporat de iluminare pentru frânarea de urgență
Material realizat cu sprijnul Georgia Lefter, Head of Remarketing, Rent & Supply Chain Business Lease Romania și Mircea Ungureanu, Head of Operations Services at Business Lease Romania.