Avantajele fiscale, diminuarea cheltuielilor de întreţinere, distanţele pe care autovehiculele le parcurg, numărul de opriri, costurile pentru parcare şi numărul staţiilor de încărcare existente sunt câteva dintre elementele pe care managerii de flotă ar trebui să le aibă în vedere atunci când analizează opţiunile de utilizare a maşinilor "verzi".Este deja bine cunoscut interesul pentru vehiculele electrice şi hibride la nivel european, în ţări care au deja tradiţie în acest domeniu, precum Germania sau Olanda. În România încă ne aflăm abia la început de drum, iar două dintre cele mai mari probleme pe plan local sunt costurile încă mari pentru un astfel de autovehicul şi o infrastructură de reîncărcare insuficient dezvoltată.Pentru companii, o soluţie adecvată pentru depăşirea acestor neajunsuri şi, totodată, diminuarea amprentei asupra mediului înconjurător este utilizarea maşinilor „verzi” în leasing operaţional cu administrare inclusă.
Business Lease, una dintre companiile importante de pe piaţa de leasing operaţional, livrează deja de câţiva ani flote de maşini electrice, reprezentanţii companiei precizând că există o deschidere tot mai mare din partea firmelor către astfel de vehicule.„Anul acesta, numărul de solicitări a fost în creştere şi eco-tichetele au fost epuizate rapid. Ca atare, am aplicat pentru noi subvenţii şi deja există o listă de aşteptare pentru acestea”, spune directorul comercial al Business Lease, Oana Iancu.Potrivit acesteia, de cele mai multe ori, decizia înverzirii parcului auto la nivelul organizaţiilor are la bază politicile auto interne şi politicile de mediu adoptate la nivel de Grup. Cântăresc, apoi, avantajele fiscale, costurile de întreţinere diminuate, aspectele care ţin de specificul activităţii companiei şi de infrastructură. Distanţele pe care autovehiculele le parcurg, numărul de opriri, costurile pentru parcare, numărul staţiilor de încărcare de la nivelul localităţii, sunt, de asemenea, elemente pe care managerii de flotă le au în vedere atunci când analizează opţiunile „verzi”.Sigur, dacă se compară TCO-ul unei maşini clasice cu acela al unei maşini electrice, cel de-al doilea va fi mai mare. Oana Iancu spune că există o soluţie: „TCO-ul pentru maşinile electrice este mai mare. Am avut însă surprize plăcute în cazul maşinilor hibrid cu tehnologii dezvoltate de ceva vreme şi preţuri atractive. Aici TCO-ul este similar autovehiculelor cu motor clasic”.În privinţa infrastructurii de reîncărcare, directorul comercial al Business Lease este de părere că lucrurile s-au mai schimbat.
„Evident că încă există loc pentru creştere şi îmbunătăţire, dar numărul de staţii din aplicaţii şi numărul de furnizori de carduri au înregistrat creşteri constante. La sfârşitul anului trecut erau aproximativ 400 de staţii de încărcare la nivelul ţării, infrastructura naţională fiind în creştere constantă în ultimele luni cu o rată de aproximativ 30% pe semestru. Observăm totodată o tendinţă în rândul celor care decid să opteze pentru flote verzi şi care, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, au în vedere şi achiziţionarea unor staţii de încărcare. La rândul nostru ne susţinem clienţii, oferindu-le posibilitatea de a achiziţiona staţia de încărcare în cadrul proiectelor de leasing operaţional”, subliniază Oana Iancu.
În condiţiile în care preţurile electrice şi hibride faţă de cele ale vehiculelor clasice sunt mai mari, reprezentantul Business Lease arată că susţinerea statului prin programul Rabla Plus diminuează acest dezavantaj. „Reuşim să ponderăm aceste preţuri prin utilizarea primelor de la stat, de aceea urmărim îndeaproape programele Ministerului de Mediu. Reducerile acestea şi comparaţiile de TCO sunt argumentele noastre în discuţiile cu partenerii noştri. Evident că la baza acestora stau şi argumente care nu pot fi cuantificate în bugete: politicile de mediu de la nivelul organizaţiei, interesul acestora pentru reducerea amprentei de carbon, dar şi considerente legate de imaginea companiei. În ciuda bugetelor mai mari de alocat pentru maşinile verzi, interesul faţă de acestea este în continuă creştere. La finalul lunii septembrie, cifrele Business Lease ne arătau că am reuşit deja să depăşim performanţele anului precedent”, precizează Oana Iancu.Pe de altă parte, directorul comercial al Business Lease consideră că un factor care a limitat, totuşi, cererea de maşini electrice şi hibride până acum, în special în cazul celor care au o preferinţă pentru un anumit brand, a fost şi lipsa unei varietăţi de modele.„Tot mai multe branduri au început să vină, însă, cu soluţii hibride pe gama existentă de modele şi să lanseze noi modele electrice. Minusurile la nivel de infrastructură s-au văzut în deciziile multor organizaţii de a aborda o politică a implementării soluţiilor de mobilitate verzi în trepte. Acestea au optat într-o primă etapă pentru modele hybrid non-plug-in care folosesc principiu motorului electric şi reprezintă un punct intermediar spre full electric. În acest context ne aşteptăm ca tendinţa aceasta de înverzire a parcurilor auto să continue şi tot mai multe organizaţii să includă în flotă modele prietenoase cu mediul”, subliniază Oana Iancu.Aceasta este de părere că important pentru utilizatorul de maşini „verzi” este faptul că beneficiază de tehnologie de ultimă generaţie care îi asigură tot confortul necesar.„Un studiu efectuat în 2018 de dr. Duncan Williams, expert în acustică, de la Universitatea din York a indicat faptul că şoferii care au utilizat maşini electrice au declarat că sunt mai calmi şi mai fericiţi, iar nivelul de stres raportat de aceştia era considerabil diminuat. Suntem siguri că beneficiile acestea, având în vedere traficul din Bucureşti, vor fi şi ele considerate de angajatori”, conchide directorul comercial al Business Lease.Articol publicat în Flote Auto. Îl puteți citi integral aici.